WRC: Firma Pirelli gotowa do legendarnego Rajdu Finlandii

Rajd Finlandii, jedna z rund inauguracyjnego sezonu Rajdowych Mistrzostw Świata FIA w 1973 roku, pozostaje jedną z najsłynniejszych i z pewnością najszybszą imprezą w całym cyklu WRC.

Rozgrywana od 1951 roku impreza początkowo zwana była Jyvaskylan Suurajot, czyli Grand Prix Jyvaskyla, a od 1965 roku przyjęła słynną nazwę Rajdu Tysiąca Jezior. Względy komercyjne zadecydowały o przechrzczeniu jej 31 lat później na Rajd Finlandii.

Rajd stojący pod znakiem dużych prędkości wyróżnia się także dużymi hopami na licznych szczytach, niektórych zlokalizowanych pośrodku zakrętów. Urozmaicają one szybkie, szutrowe odcinki wiodące przez lasy. Wszystko razem stanowi jedno z największych wyzwań w światowym motorsporcie.

Kierowcy Pirelli będą mieli do dyspozycji miękką mieszankę Scorpion KSB jako opony podstawowe, idealne na chłodniejsze temperatury na suchej nawierzchni lub wilgotne albo mokre warunki. Twarde ogumienie Scorpion KHB będzie gotowe na cieplejsze temperatury i suche odcinki.

Firma Pirelli ma na koncie 14 zwycięstw w Rajdzie Finlandii. Hannu Mikkola odniósł pierwsze z nich w 1975 roku, Markku Alen wygrał tu pięć razy na oponach Pirelli, w 1990 roku Carlos Sainz został pierwszym zwycięzcą spoza krajów nordyckich, a zwycięstwa dla włoskiego producenta ogumienia odnosiły tu także takie gwiazdy, jak Marcus Gronholm, Juha Kankkunen, Sebastien Loeb i Ari Vatanen.

W imię tradycji organizatorzy wprowadzili kilka zmian w trasie Rajdu Finlandii, wprowadzając nowe odcinki i przywracając inne po kilku latach nieobecności. Nowe próby w piątek to Halinen i Aanekoski-Valtra, a w niedzielę wracają nieużywane odpowiednio od 1999 i 1994 roku odcinki Lempaa i Oittila. Tymczasem słynna na cały świat próba Ouninpohja wiedzie w przeciwnym kierunku niż przed rokiem.

Czołowi kierowcy Pirelli w Rajdzie Portugalii:
Prywatni kierowcy samochodów WRC, Lorenzo Bertelli i Walerij Gorban, będą reprezentowali firmę Pirelli w najwyższej kategorii. Włoch Bertelli startuje Fordem Fiestą RS WRC, a ukraiński kierowca Gorban poprowadzi Mini Johna Coopera Works WRC. W kategorii WRC-3 powalczą juniorzy ACI Team Italia, Fabio Andolfi i Damiano De Tommaso, startujący Peugeotami 208 R2. Lokalni kierowcy Jukka Kasi i Jukka Metsala wybrali opony Pirelli do swoich rajdówek: odpowiednio Forda Fiesty S2000 i Skody Fabii R5. Taisko Lario, także z Finlandii, pojedzie kolejnym Peugeotem 208 R2.

Opony i przepisy:
Kierowcy samochodów WRC mogą wykorzystać 24 opony podczas rajdu: po cztery sztuki na każdą możliwość zmiany plus cztery zapasowe. W Finlandii wybierają spośród 16 twardych opon 205/65-15 Scorpion KHB Reinforced oraz 24 miękkich 205/65-15 KSB Reinforced.

Wypowiedzi:

Terenzio Testoni | Menedżer ds. aktywności rajdowych Pirelli:
Tak jak w Rajdzie Polski, trasy w Finlandii są szybkie i mają miękką, chociaż bardziej zwartą nawierzchnię w porównaniu z niektórymi bardziej nierównymi szutrowymi rundami mistrzostw świata. Nasze szutrowe opony Scorpion K zapewniają doskonałe osiągi w zakresie trakcji i hamowania nawet przy niskim poziomie przyczepności, a także dobrą stabilność przy dużych prędkościach. Taka charakterystyka będzie bardzo przydatna w Finlandii.

Reklamy

Posted on 25 lipca 2016, in prasówki Pirelli and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. Dodaj komentarz.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: